„Liaudiškų” lauko žaidimų nauda psichinei sveikatai

„Liaudiški” lauko žaidimai naudingi ne tik fizinei sveikatai, bet ir emocinei gerovei – rodo tyrimo, atlikto su ikimokyklinio amžiaus vaikais (2-7 m.), rezultatai.

 

2020 metais publikuotame moksliniame tyrime nagrinėjamas „liaudiškų lauko žaidimų” poveikis ikimokyklinio amžiaus vaikų sveikatai. Tyrime dalyvavo 300 ikimokyklinio amžiaus (2-7 m.) vaikų. Aišku, rezultatai tokie, kokių ir buvo galima tikėtis – padeda ne tik fizinei, bet ir psichinei sveikatai.

Žaidimų nauda akivaizdi, nes žaidimo metu persidengia tai, iš ko „žmogus susideda”, t. y. BIOLOGIJA (fiziniai dalykai), PSICHOLOGIJA (emociniai dalykai) IR SOCIOLOGIJA (tarpasmeniniai dalykai).

 

Trumpai apie tai, kuo lauko žaidimai tokie ypatingi.​

Fizinė sritis (nesiplėsime):

  • Bėgiojimas,
  • Šokinėjimas,
  • Ko nors mėtymas,
  • ir pan.

Psichologinė sritis:

  • Gebėjimas valdyti emocijas,
  • Pasitikėjimas savimi/kitais,
  • Atmintis,
  • Bendravimo įgūdžiai,
  • Kūrybiškumas,
  • Atkaklumas,
  • Ryžtingumas,
  • Iniciatyvumas,
  • Disciplina,
  • ir pan.

„Sociologinė” (gebėjimo bendrauti) sritis

  • Laikymasis tam tikrų taisyklių,
  • Kalbėjimas (bendravimas),
  • Gebėjimas bendradarbiauti,
  • Veiksmų su komandos nariais derinimas, koordinavimas,
  • Reikalingų žaidimui frazių kartojimas,
  • Žaidimo istorijos rinkimas,
  • ir pan.

 

Išsamiau su tyrimo rezultatais galima susipažinti čia.

 

Gražios dienos. Nerijus Ogintas

 

Vis dėlto nuspręsta pateikti ir vieną lauko žaidimą, kuris Lietuvoje gal ir nėra labai populiarus, tačiau pastaruoju metu pasaulyje vis labiau populiarėjantis.

 

KUBB žaidimas

Tai švedų pievelės žaidimas, kuris galimai žaidžiamas jau nuo vikingų laikų. Nors jo atsiradimo šaknys nėra žinomos, žaidimas pastaruoju metu tampa vienu populiariausių išvykų žaidimų pasaulyje.

Šis žaidimas standartiškai žaidžiamas ant pievelės, tačiau jis taip pat gali būti žaidžiamas ant smėlio, paprastos žemės ar net gi ant sniego.

Į KUBB žaidimo sudėtį įeina:

  • 4 kampiniai įsmeigiami kuoliukai (ploni ilgesni, su pasmailinti galu įsmeigimui),
  • 6 mėtymo apvalinti pagaliukai,
  • 10 kubų ir
  • 1 karališkoji trinkelė.

 

Žaidimo išdėliojimas

Standartiškai žaidimas įrengiamas ant 8m x 5m stačiakampio galuose (ant kraštinių siauresnių galų linijų: stačiakampio galuose (siauriasniuosiuose) po 1 kampinį įsmeigiamą kuoliuką ir tarpe šių kuoliukų ant tos siauresniosios linijos lygiais atstumais sudėliojama po 5 kubus.

Vidury stačiakampio (lyg perlenkto A4 lapo vidurinė linija) brėžiama linija (lyg perlenkto A4 lapo vidurinė linija) ir jos centre statomas karališkasis kubas. Taigi gaunasi dvi stačiakampio lauko pusės.

6 apvalinti pagaliukai naudojami mėtymui.

Kiekvienoje stačiakampio pusėje žaidžia komanda, kurią sudaro nuo 1 iki 6 žaidėjų.

 

Žaidimo tikslas

Tikslas yra numušti kiek įmanoma daugiau priešininko kubų su turimais mėtymo apvalintais pagaliukais. Metant PRIVALOMA mėtymo pagaliukus laikyti už galo ir mesti tik iš apačios į viršų (negalima „užsukti” ar pan.). Kad pasiektų pergalę, komanda turi numušti visus priešininko kubus ir galiausiai vidurinį karalių. Tačiau jeigu karalius numušamas nespėjus numušti visų kubų, taip padariusi komanda iš karto pralaimi.

Žaidimo pradžioje abi komandos meta po metimo pagaliuką link karaliaus ir kurios pagaliukas nukrenta arčiau karaliaus jo nepriliesdama, ta komanda pradeda žaidimą.

 

Pradedančioji komanda A meta pagaliukus, jeigu numuša pvz., 1 kubą, tą kubą jos savininkas atmeta į komandos A pusę. Lygiai toje pačioje vietoje, kur kubas numestas, jis ir pastatomas nepakeliant nuo žemės ir tampa LAUKO KUBU. Šį kubą B komanda turi numušti prieš bandydama numušti bazės kubus, kurie stovi ant kraštinės bazės linijos (jei netyčia numuša bazės kubą prieš „lauko kubą” – bazės kubas vėl pastatomas ten, kur stovėjo). Jeigu B komanda numuštą kubą meta į A pusę per toli už bazės, galima 1 kartą pakartoti. O jei 2 kartus išmeta iš bazės ribų, A komandos žaidėjas gali jį pastatyti bet kur savo nuožiūra, bet ne arčiau nei per mėtymo pagaliuko dydį nuo karaliaus.

Jei nenumuštas nei vienas komandos kubas, komanda gali mėtyti nuo arčiausiai priešininko esančio lauko kubo.

Daugiau apie taisykles rasite čia.

 

Kaip žaisti – galite susipažinti ir peržiūrėję šį vaizdo įrašą.

 

Leave a Reply

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *